top of page
DSG vaihteisto

Vaihteiston korjaus

  • Korjaamme DSG-, Multitronic- ja Tiptronic-vaihteistot laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Asiakastyytyväisyys on meille tärkeää.

  • Alta löydät hinnaston sekä lisätietoa vaihteistoista ja niiden korjauksista.

  • Meillä myös rahoitusmahdollisuus, lue lisää tästä.

  • Jos kaipaat lisätietoa, ota rohkeasti yhteyttä soittamalla tai yhteydenottolomakkeella

Mekatroniikan korjaus ja vaihto

Korjaamme ja vaihdamme mekatroniikat

Kytkimien ja vauhtipyörien vaihto

Vaihdamme kytkimet ja vauhtipyörät

DSG-vaihteiston korjaus ja laakerointi

Korjaamme ja laakeroimme vaihteistot

Hinnasto

Kaikki hinnat sisältävät työn, tarvikkeet ja vaihteistoöljyn

Mekatroniikan korjaus

  • DSG 7 / DQ200 / 0AM 0CW (kuivakytkin)                       990 e

  • DL501 / 0B5 S-tronic (pitkittäin)                                     1440 e

  • DSG 7 / DQ500 DQ380 DQ381 / 0BH (märkäkytkin)     990 e

  • GTE DQ400E / 0DD                                                       1500 e

  • GTE DQ400E / 0DD                                                 alk. 3700 e

  • DSG 6 / DQ250 /  02E 0D9                                      alk. 2300 e

  • 0B5 S-tronic kytkimen kunnostus                                  2000 e

  • 0AW Multitronic kytkimen kunnostus                           2000 e

Kysy edullinen tarjous myös muista!

Mekatroniikan vaihto

Kytkimien korjaukset

DSG-vaihteiston korjaus

DSG-vaihteiston yleisiä oireita:

  • Nykivä vaihteen vaihto / vaihteisto nykii

  • Vaihde ei mene päälle

  • Kierrokset heittelevät

  • Vaihteistosta kuuluu sirinää

  • Vaihteisto vuotaa öljyä

  • Vaihteen kuva vilkkuu

  • Jakoavaimen kuva vilkkuu mittaristossa

  • Auto menee vikatilaan

  • Vain parilliset vaihteet toimivat

  • Vain parittomat vaihteet toimivat

  • Auto ei käynnisty

  • Gearbox malfunction -teksti mittaristossa

 

DSG-vaihteiston korjaus:

  • Mekatroniikan korjaus

  • Mekatroniikan vaihto

  • DSG-kytkimen vaihto

  • DSG-kytkimen kunnostus

  • DSG-vaihteiston laakerointi

  • Peruutusvaihteen siirtäjän korjaus

  • Tunnistimen vaihto (esim. ajoaluetunnistin)

  • Lisäöljypumpun vaihto

Alla vastauksia yleisimpiin kysymyksiin:

Mikä on DSG (kaksoiskytkin) vaihteisto?

DSG on lyhennys sanoista Direkt Schalt Getriebe / Direct Shift Gearbox. Suomessa puhutaan kaksoiskytkinvaihteistosta.

DSG-vaihteistossa yhdistyy automaattivaihteisto ja manuaalivaihteisto.

 

Yksinkertaisimmin selitettynä vaihteistossa on kaksi manuaalivaihteistoa ja kaksoiskytkinyksikkö, joita mekatroniikka ohjaa. Nämä kaikki ovat kuitenkin rakennettu yhteen sulavaksi kokonaisuudeksi. 

 

Vaihteistot voidaan jakaa märkäkytkin- ja kuivakytkinvaihteistoihin.

Miten DSG-vaihteisto toimii?

Vaihteistoa ja kytkintä ohjaa mekatroniikka. Mekatroniikka kerää tietoa moottorin pyörimisnopeudesta, pyörien pyörimisnopeudesta, jarru- ja kaasupolkimelta, sekä monilta muilta antureilta. 

 

Vaihteistossa voimaa välittää kaksi kytkintä, esim. toinen vaihteille 1,3,5,7 ja toinen vaihteille 2,4,6,R. Kytkimet muodostavat yhden kytkinpakettiyksikön. 

 

Mekatroniikan solenoidit ohjaavat vaihteenvalitsimia/”vaihdehaarukoita”. 

 

DSG-vaihteisto mahdollistaa lähes saumattoman vaihdon. Vaihteen vaihdon aikana on hetkellisesti kytkettynä kaksi vaihdetta, koska edellinen vaihde on vielä vedossa kaksoiskytkimen ansiosta. Vaihteisto kerää tietoa ja osaa ennakoida vaihteen vaihdon ja se tekee “esivalinnan” ennen varsinaista kytkeytymistä. 

Mikä on mekatroniikka?

Mekatroniikka on vaihteistoa ja kytkimiä ohjaava yksikkö.

Mekatroniikka koostuu hydraulisesta ventiilikoneistosta ja elektronisesta ohjainlaitteesta.

Kannattaako mekatroniikka korjata?

Suosittelemme aina mekatroniikan korjausta, jos se on mahdollista.

Korjauksessa käytettävät varaosat ovat aina vähintään alkuperäistä vastaavia. Monet  vara-osat ovat alkuperäisestä paranneltuja osia.

Mekatroniikan korjaus on kestävä, ympäristöystävällinen ja edullinen vaihtoehto.

Mikä on kaksoismassavauhtipyörä ja miten se toimii?

Kaksoismassavauhtipyörä suojaa ajoneuvon voimansiirtoa moottorin vääntövärähtelyiltä. 

Vauhtipyörä sijaitsee kampiakselin päässä, moottorin ja vaihteiston välissä.

Se koostuu kahdesta vauhtipyörästä, jotka pyörivät yhdessä. Toinen yhdistyy moottoriin ja toinen kytkinyksikköön.

 

Kahden vauhtipyörän välissä on jouset, jotka vaimentavat moottorin tärinää ja estävät niiden pääsyn vaihteistoon.

 

Dieselmoottoreissa vauhtipyörät ovat kovemmilla verrattuna bensiinimoottoreihin.

 

Myös esimerkiksi matalilla kierroksilla “jurnuttamalla” ajaminen kuormittaa vauhtipyörää.

Voiko autolla ajaa, jos vaihteisto alkaa oireilla tai vikavalo syttyy?

Aina kun epäillään vaihteistovikaa, suositelemme välttämään autolla ajamista. 

Viallinen komponentti saattaa tehdä lisävauriota ja kustannukset myös kasvavat.

Korjaus kannattaa tehdä mahdollisimman pian oireiden alkamisesta.

Pitääkö kytkin ja vauhtipyörä vaihtaa aina samalla kertaa?

Tähän ei ole yhtä selkeää vastausta. 

Dieselmoottorin vauhtipyörän elinkaari on huomattavasti lyhyempi verrattuna bensiinimoottoriin. Siksi suosittelemme lähes aina dieselauton kytkimien vaihdon yhteydessä myös vauhtipyörän vaihtoa.

Märkäkytkinvaihteistossa kytkimiä ei vaihdeta automaattisesti vauhtipyörän kanssa, koska se ei kulu samalla lailla, kuin kuivakytkin.

Kuivakytkinvaihteistossa suositellaan yleensä molempien vaihtoa samalla kertaa jos kilometrit lähentelevät 200 tkm.

Kauanko vaihteistoremontti kestää?

Mekatroniikan korjaus kestää 1-2 päivää.

Kytkimien ja vauhtipyörien vaihdot 1-2 päivää.

Monen eri osa-alueen vaihteistokorjaukset keskimäärin 1 viikon.

DQ200

Yleisiä vikakoodeja:
P189C, P17BF, P1895, P0841, P072B

Yleisiä korjauksia:
- Mekatroniikan hydraulipuolen kunnostus
- Ohjainlaitteen vaihto
- Peruutusvaihteen siirtäjän korjaus
- DSG-kytkimen vaihto


Löytyy mm. alla olevista malleista:

 

AUDI:
A1
A3
Q2
Q3

SKODA:
FABIA
OCTAVIA  
SUPERB

VOLKSWAGEN:
BEETLE
CADDY
GOLF / GOLF PLUS
JETTA
PASSAT
POLO
SCIROCCO
SHARAN
SPORTSVAN
TIGUAN
TOURAN

SEAT:
ALTEA / ALTEA XL
IBIZA
LEON

DQ250

Yleisiä vikakoodeja:
P0761, P0766, P1746, P2711

Yleisiä korjauksia:
- Mekatroniikan vaihto
- DSG-kytkimen kunnostus

Löytyy mm. alla olevista malleista:

AUDI:
A3
Q3
S3
SQ3
TT / TTS

SKODA:
OCTAVIA
SUPERB

VOLKSWAGEN:
BEETLE
CADDY
VOLKSWAGEN:
BEETLE
CADDY
EOS
GOLF / GOLF PLUS
JETTA
PASSAT
SCIROCCO
SHARAN
TOURAN
 

SEAT:
ALHAMBRA
ALTEA / ALTEA XL
LEON
TOLEDO

DQ380 / DQ381 / DQ500

Yleisiä vikakoodeja:
P1735, P1736, P175D, P176E, P0C2900

Yleisiä korjauksia
- Mekatroniikan korjaus
- DSG-kytkimen kunnostus

- Lisäöljypumpun vaihto

ytyy mm. alla olevista malleista:

AUDI:
A3
S3
Q2
Q3
TT / TTS

SKODA:
KODIAQ
OCTAVIA
SUPERB

VOLKSWAGEN:
ARTEON
CC
GOLF
GOLF SPORTSVAN
PASSAT
TIGUAN
T-ROC
TRANSPORTER

SEAT:
ATECA
LEON
TARRACO

DQ400E

Yleisin vikakoodi:
P2884, 
P0867

Yleisin korjaus:
- Mekatroniikan korjaus

- Vaihteiston korjaus

- Mekatroniikan vaihto

Löytyy mm. alla olevista malleista:

AUDI (Hybridi):
Q3
A3

SKODA (Hybridi):
OCTAVIA

VOLKSWAGEN (Hybridi):
TIGUAN
CC
GOLF GTE
PASSAT GTE
ARTEON

SEAT (Hybridi):
LEON

DL501 / 0B5

Yleisiä vikakoodeja:
P17D8, P17D4, P0726, P174E, P179E, P179F, P176A, P176B, P176C, P176D
 
Yleisiä korjauksia:
- Mekatroniikan korjaus
- Ajoaluetunnistimen vaihto
- DSG-kytkimen kunnostus
- Vesiventtiilin vaihto ja johtosarjan korjaus

Löytyy mm. alla olevista malleista:

AUDI:
A4
A5
S5
RS5
A6
A7
Q5
SQ5

bottom of page